Delco GM autórádió
(mondhatnám, hogy nem egyszerű darab, de az)

Annyira bumfordi ez a rádió, egyszerűn nem tudtam otthagyni a piacon.
Az igazság persze az, hogy otthagytam, majd a rákövetkező héten vettem meg.
Egy hét elteltével megérett bennem a döntés a vételre, az eladóban meg az eladásra.
Mindezek folyományaként (én voltam az egyetlen hülye akinek kellett) 500 pénzbe került.
Hazahoztam, belenéztem, majd félreraktam. Régi szétszedtem cikkekben látható,
amint szomorúan ücsörög a randa sárga dobozában az előszobapolcon.
Amolyan csontváz ez a szekrényben, gondoltam felszámolom.

 

 

Jó, akkor nem a szekrényben volt, hanem a polcon...

 

 

A sok egyéb technikai kütyü között elmegy dísznek.
Ugyan mint autórádió nem nevezném szépnek, de ha nem autóban van, egészen mutatós!

 

 

Delco gyártmány, ez egy Amerikai elektronikai cég.
Eddig még semmit sem láttam tőlük, még csak nem is hallottam a létezésükről.
Messze van ide az az Amerika...

 

 

A skálája szerint csak középhullám vételére képes.
Még a legratyibb Videoton Zsiguli autórádión is volt hullámváltó!
Mondjuk az igaz, hogy nem szokás kocsiban rövid, illetve hosszúhullámot hallgatni.
Szóval egy ilyen szép rádió, csak középhullámú sávval? Érthetetlen...

 

 

Hangerő, hangszín, és hangoló gomb.
Jó hangos a rádió (dupla hídvégfok), a hangszínszabályozó szokatlanul hatásos.
Nem csak vágja a magas hangokat, hanem emeli is. AM vételnél persze nem sok értelme van...

 

 

Ez nem sávválasztásra szolgál, hanem a beprogramozott adók közötti választásra.
Azért ilyen krumplik a gombok, mert belül nem elektronika van, hanem mechanika!

 

 

 

Pont a lényeg nem látszik, hát leírom.
Ha megnyomom a gombot, akkor a kifejtett erő egy alkalmas
áttételen keresztül odaviszi az előzőleg beprogramozott állomáshoz a mutatót.

 

 

Nem tudok betelni az elejével.
Például lehetne belőle építeni egy középhullám vételére alkalmas rádiót.
Persze úgy értem, hogy maga a rádió már készen is van, csak át kéne dobozolni.
Nagyobb tekerők, nagyobb skála, fából készült nyomógombok, majd ha nyugdíjas leszek...

 

 

A sok Kínai lom után végre belenézhetünk, egy az Amerikai kontinensen készült rádióba.

 

 

Rendes dolog, hogy odarajzolták, hogy a csatlakozó melyik lába mire való.
A figyelmeztetés azt mondja földeletlen hangszórókat használjunk. (a hídvégfok miatt)

 

 

Kicsit szokatlan formája van a tetejének, de mindegy, mert úgy sem látszik.

 

 

Látszik a drótjain, hogy volt használva, a készülék előlapján kevésbé.
Mégis milyen autót lehet eladni Amerikában csak középhullámsávú rádióval?

 

 

Oldalról is fura formája van.
A csavarok nem hiányoznak, illetve de.
Én szedtem ki őket, de nem tudom merre lehetnek.

 

 

Az hogy kicsit túl sok rajta a lyuk, az még csak hagyján.
De mi a csudát keres a skálavilágítás izzója a készülék hátulján?

 

 

Mert ez ugye egy izzó.

 

 

Levettem az alját tetejét, előkerültek a fedeleket tartó csavarok.
Különösen rendes ember vagyok, ha csavarokról van szó!

 

 

A panel szép, minden áram a csíkokon megy, sehol semmi vezeték.
Ezt azért említem meg, mert a minap bemutatott cartridge rádiónál ez nagyon nem így volt!

 

 

Nincs a rádióban skálahúrozás, ezért nem is fog elszakadni.

 

 

 

Leírhatnám hogyan működik a mutató, de egyszerűbb megnézni a kis mozit.

 

 

A hangolás variométeres, vagyis nem forgókondenzátor van
a rádióban, hanem a tekercsekben tologatjuk kibe a vasmagokat.
A rádió bemenete un. előkörös, vagyis két modulátor tekercse is van.

 

 

A hangológomb tengelye be van zsírozva, ahogy átmegy az előlap mögötti fémlemezen.
Meg úgy általában az egész mechanika mindenfelé jó alaposan be van zsírozva.
Vagy arrafelé is szokás, vagy orosz emigránsok keze van a dologban!

 

 

A hangerő és hangszín potméternek még potméter formája van.

 

 

Nekem az ugrik be, hogy egy orosz akcentussal beszélő ember azt mondja:
Csinálunk hülye ámerikaiaknak erős orosz radiot!
Persze az Amerikai holmik is arról voltak híresek, hogy kissé túl sok anyag van bennük.
Amerikai mosógép anyagmennyiségéből Európában kijön egy autó.
A távol-keleten egy autó, és egy riksa...

 

 

Ez a programválasztó mechanika.
Mint említettem, össze van zsírozva az egész.

 

 

 

Leírhatnám hogyan működik, de egyszerűbb megnézni.

 

 

A panelen semmi különös, szép rendezetten vannak elhelyezve a dolgok.
Talán kicsit nagy némely alkatrész.

 

 

Szokatlanul nagyméretűek például a porcelán alapú trimmer kondenzátorok.
A tokozott tekercs (jobbra fent) egy un. KF szívó. Ez a mai rádiókból szinte teljesen kiveszett!
Arra való, hogy a rádió KF frekvenciáján érkező külső zavarokat kiszűrje.

 

 

Nekem erre az IC-re semmit sem mond az internet.
Próbáltam rajzot túrni ehhez a rádióhoz, de csak pár fotót találtam.

 

 

A vastag "L" alakú lemez alatt van a végfok IC.

 

 

A két KF transzformátor szokatlanul nagy, szinte csöves időket idéző méretű!

 

 

Szépen világít a rádió hátulján a skálaizzó, csak ugye vajon minek?

 

 

A skálát is szépen bevilágítja, miután visszatettem az izzót a helyére.

 

 

Ami itt van.

 

 

Mondjuk nem volt nehéz megtalálni, szinte lerítt a fedélről, hogy hová kell dugni.
De ki lehetett az a hülye, aki átszerelte a rádió hátuljára?

 

 

Menetes orsó áttételen keresztül tologatja a gomb a hangoló rudakat.

 

 

Visszacsavaroztam a rádió tetejét.
A nagy kerek lyukak alatt un. hangolási pontok találhatók.
Ezekre a pontokra műszert akasztva lehet beállítani a rádiót összeszerelt állapotban.
Ez is egy kiveszett technológiai fogás...

 

 

Ez a rádió egyszerűen egy tank!

 

 

 

Amúgy tökéletesen működik. Az állomások közötti zaj nem a rádió hibája,
hiszen azt a szobámban megtalálható igen vastag elektroszmog okozza.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában...