URH konverter
(de mindjárt kettő)

Ha veszek valamit a piacon, akkor kultúráltan helyet keresek neki a lakásban.
Ez a valóságban annyit tesz, hogy bevágom a polcra a többi lom közé.
És ez a polc még kifejezetten rendezett az asztalomhoz képest!

 

 

URH konverterek ezek itt ketten feketében. No de mi is az a konverter?


   Először a keverés fogalmát kell tisztáznunk. Ha két különböző frekvenciájú jelet összekeverünk, akkor az eredeti rezgéseken kívül megkapjuk a két frekvencia összegét, és különbségét. Aki érti érti, aki nem az nem, ennél mélyebbre most nem érdemes belemenni a dologba.
  
No de mire jó nekünk ez a keverős dolog? Például arra, hogy frekvencia konvertert készítsünk URH rádiónkhoz. Fura egy világ ez, alapvető dolgokban nem tudunk megegyezni! Például nyugaton az URH sáv CCIR szerint 87-től 108 MHz-ig, keleten az OIRT URH sáv 65-tól 73 MHz-ig terjedt. Az amerikaiak pedig kezdetben a 40 MHz-es URH sávot használták, de az legalább egy másik földrész...
  
Szép dolog ez, ha keletről mentünk nyugatra (vagy onnan jöttünk ide), akkor hallgathattuk a rádiónkban a süket sistergést. A nyugatról behozott rádiók nem vették az OIRT URH sávot, a keleti normás rádiókkal meg nem lehetett fogni a Danubius rádiót. Ezen problémák orvoslására gyártották a fenti URH konvertereket. A lényegük az, hogy az egyik URH sávot átkonvertálják a másik URH sáv tartományába. Csakhogy ez nem ilyen egyszerű!
  
A nyugati URH sáv 87-108 ami 21 MHz szélességet jelent, a keleti 65-73 pedig mindössze 8 MHz. Magyarul a keleti URH sávot könnyedén át lehet konvertálni a nyugati sáv tartományába, hiszen kétszer is belefér. Viszont a keleti URH sáv keskeny, nem fér el benne a majd háromszor olyan széles nyugati URH sáv.
  
De nézzük a korabeli alapesetet. Hoztunk nyugatról egy URH rádiót. Akár autórádió volt, akár egy hordozható rádiósmagnó, vagy egy Hi-Fi toronyba való tuner, jó sok pénzünkbe volt. Nem szívesen bíztuk ezeket a drágapénzen vett készülékeket a Gelka szakembereire! Pedig egy nyugatiról keletire való URH áthangolás mindössze pár alkatrész, és némi műszeres munka. Viszont ha áthangoltattuk a készüléket, akkor nem vette többet a nyugati URH sávot. A határhoz közel élők nem hallgathatták a kapitalizmus hangját. Tehát vettünk egy konvertert.
  
A 65-től 73 MHz-ig terjedő sávot kellett átkonvertálni a 87-108 MHz sávba. Mennyit kell hozzáadni a 65-höz hogy 87 legyen? 22-őt. Mivel a rádiók sávszéle bizonytalan, hol tudják ami a skálára van írva, hol meg túl vagy alul teljesítenek, ezért általában 24 Mhz-es kvarcot tettek a konverterekbe. Így a 65-73 MHz-ből 89-97 MHz lett. 24 MHz-es kvarc hiányában a másik megoldás valamely CB rádióhoz való 27 MHz környéki kvarc felhasználása volt. Abból építkeztünk, amit adtak a boltban...
  
De térjünk vissza a konverterhez, annak is a felépítéséhez. A konverter bemenetén van egy szűrő, ami csak az átkonvertálandó frekvenciákat engedi át. Van benne egy oszcillátor, ami a kvarc frekvenciáján rezeg. Az antennáról bejövő jelet az oszcillátor jelével (minő csoda) egy keverő keveri össze. A keverést szinte bármiféle erősítőelemmel (vagy akár anélkül is) megoldhatjuk. A konverter kimenetén van egy szűrő, ami csak azokat a jeleket engedi ki, amelyeket a rádiónk venni képes.
  
Persze volt aki ennél alább adta, és amit csak lehetett kihagyott a konverterből. Márpedig ki lehet hagyni belőle ezt azt, például tipikusan a ki és bemeneti szűrőt. Ezek hiányában is működni fog a konverter, csak hát nem pont úgy mint kéne.


Nézzük először ezt a kis kerekszélűt.

 

 

Nem egy bonyolult adatlap, de hát a szerkezet is egyszerű.
Az ELTEX nevű cég a cégjegyzék szerint már bevonult a történelembe...

 

 

Ez a dugót kell beledugni az autórádió antennabemenetébe.

 

 

Ide való az antenna felől jövő kábel.
Vagyis sorba kötöttük az antennával a dobozt.

 

 

Levettem a fekete borítást hogy jobban lássuk, de nem látjuk jobban.

 

 

Ez a tartalom másik oldala, de innen sem látszik semmi.

 

 

Pedig a lyukon benézve ott vannak az alkatrészek.

 

 

Az árnyékoló fém dobozka teteje le van forrasztva.
Tudták hogy jövök?

 

 

Az antennacsatlakozó érdektelen, a kis tekercs a tápkábelen sem hoz izgalomba.
Ez utóbbi arra való, hogy a piros dróton érkező 12 voltos feszültségből a lehetőségekhez
képest eltávolítsa a gépkocsi elektromos gyújtása, illetve a generátor keltette zavarokat.
Amiről lehet pár szót ejteni, az a picike kapcsoló. Ezzel lehet bekapcsolni a konvertert.
Ha bekapcsoljuk fogyassza az áramot, ha kikapcsoljuk, akkor meg nem működik!
(illetve olyan mintha ott sem lenne, visszaáll a rádió és a keleti URH adást veszi)
De ki fogja ezt a kapcsolót kapcsolgatni egy autóban? Jó, kapcsolgassuk mi.
De hogyan? Ez a dobozka alapvetően valahol a rádió mögött van.
Méghozzá olyan 25 centi mélyen a műszerfalban!
Akkor hogyan férünk hozzá a kapcsolóhoz?
A szocializmus tele volt ilyen és hasonló rejtélyes kérdésekkel...

 

 

Elővettem a pákát, és leforrasztottam a dobozka tetejét.

 

 

Ha már egyszer szétszedtem (a rovat címe), akkor belenézünk!
Szakavatott szemnek mindjárt látszik: Az oszcillátor tranzisztor, a keverő FET

 

 

A tekercs mechanikailag (elmozdulás ellen) ragasztóval van rögzítve.
Engem valamiért egy darázsra emlékeztet...

 

 

A fekete az oszcillátor tranzisztora, jobbra a fényes pedig a kvarc.

 

 

Középen a kis kerek egy dual gate MOS FET.
Az értelmetlen varázsszavak annyit tesznek: Két bemenetű térvezérlésű tranzisztor.
Az egyik bemenetére az antennajel van kötve, a másikra az oszcillátor jele.
A FET kimenetén megkapjuk az összekevert jeleket.

 

 

De nézzük a másik dobozt.
Ez nem autóba való, ebben egy 9 voltos elem van.

 

 

A bekötése érdekes. Valószínűtlenül kevés lába van, mindösszesen kettő!
Az egyikre antenna gyanánt ez a hurkolt végű pálcika van csavarozva.

 

 

Nem egy bonyolult a kezelési utasítása, az égész bőven elfért a dobozon.

 

 

Ez az a két láb, amiről az előbb beszéltem.
Tulajdonképpen egyetlen drótdarabbal kell hozzákötni a rádióhoz.
Nem egy szép megoldás. Pláne érthetetlen ha belenézünk a dobozba!

 

 

Kvarc, és a direkt keverési célokra kifejlesztett SO42 IC van benne.
Ez teljesen korrekt megoldása a feladatnak!
De az a két drótos csatlakozás...

 

 

Levettem az antennát, gondoltam kettőbe hajtom.
(éppen elpostázom valakinek a két dobozkát)

 

 

Erre fel középen kettétört az antenna!
Olyan érzésem volt, mintha zárványos törés lenne.

 

 

De nem, mert újbóli hajlításra ismételten eltört!
No majd az új gazdája görbít rá magának újat bicikliküllőből...

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.