Tesla B100 orsós magnó
(sokaknak ez volt A magnó)

Nem azért vettem mert nincs itthon, hiszen természetesen van itthon!
Ha jól dereng mindjárt kettő, csak el vannak ásva egy másik pince mélyére.
Úgy ítéltem meg, hogy egyszerűbb ha veszek egyet, mintha megpróbálom előszedni.
Bevallom olcsó is volt, és ez sokat nyom a latban. Kétezerből azonnal ezer lett.
Volt még hozzá két hangfal is, csak nem fértek a biciklire...

 

 

Ez volt a 80-as évek orsós magnója, 4.900 forintba került.
Aki kicsit gazdagabb volt, az a lengyel ZK246-ost vette 6.800 forintért.
Aki vastag pénztárcával rendelkezett, beruházott 9.960 forintot egy AKAI 4000-be.
Ez most nem hangzik sok pénznek, de akkoriban az átlagkereset háromezer forint körül volt!

 

 

 

Mint fentebb említettem van itthon ilyen magnóm, meg
javítottam is párat, de ez a levehető plexitető még csak nem is derengett...
Persze csak porvédőnek jó, mert ha ráteszem a magnóra eltakarja az összes gombot!

 

 

Valakinek nem tetszettek a magnó feliratai, ezért lepucolta simára a díszelőlapot.
Felirat hiány ide vagy oda, alapjaiban véve nem egy csúnya masina.
Persze mihez képest, de a szoci gépekhez képest igenis szép!
A mechanika a B5-ből származik, ami mellé balra
odatettek egy sztereó elektronikát.

 

 

Ez az amit sosem fogok megérteni! A műszer a magnó dísze!
Ha díszelegnie kell, akkor mi a francért ilyen randa?
Ennél bárki elsőre szebb műszert rajzol!

 

 

Négy divatos tolópotméter. A simák a hangerő, a pirosak a felvételi szint.
Ha már egyszer divatozunk, akkor a hangszín miért tekerős poti?
De legalább lepke típusú hangszínszabályozó van
benne, nem csak vágó jellegű.

 

 

Lehet velem van a baj hogy mindenben csak a hibát látom, de hogy
jön stílusban a kocka (szó szerint az) tolópoti gombja a cilinderforma tekerőgombhoz?

 

 

Emlékeim szerint semmi bajom sem volt Tesláék számlálójával míg aktívan magnóztam.
Most meg ez is szétesett, meg múltkor a B400-asé is.
 

 

A bal oldali karocska a bekapcsoló gomb. Ez eredetileg a B5-ben sebességváltó is.
A piros szélű nyomógomb a felvétel kapcsoló, a lejátszás gombbal együtt használandó.
A jobb oldali fényes nyomógomb a pillanat állj. Mechanikus rendszerű, nem távvezérelhető.
A jobb oldali kar a lejátszás, és az előre / hátra gyorspörgetés kapcsolására szolgál.

 

 

Tulajdonképpen egészen szép gomb, hasonló van az AKAI 4000 orsóson is.

 

 

A bal oldali orsózó teljesen épnek látszik.

 

 

A jobb oldali orsózón az látszik, hogy valaki nem teljesen ép!
Miért kellett beleesztergálni a fém díszlapocskába?
Hová kerültek a széthulló fémforgácsok?

 

 

A bal oldali gomb az egyik sávé, a középső a másiké, a jobb oldali gomb a sztereó.
Ezen utóbbi gomb lenyomásakor sztereóban játszik le, és vesz fel a magnó.
A másik két gombot használva a készülék mono üzemben működik.

 

 

Szép a doboz, valódi fából van.

 

 

Valaki unalmában összekaristolta a díszelőlapot.

 

 

Tesláék mindig is adtak a csatlakozásokra!
A két jobb oldali csatlakozó a hangszóróknak van ami bizony kell is!
Külső (normális) hangfalakkal sokkal jobb hangja van a magnónak, mint a beépített
egy (azaz 1 darab) szerencsétlen hosszúkás ovális hangszóróval. (kettő is belefért volna)
Bemenetek sorban: kristály betétes lemezjátszó, mert nincs RIAA korrektor. (nem is szokás)
Alatta sztereó mikrofon bemenet. Fent középen rádió bemenet, ami egyben vonalkimenet is.
Alul középen sztereó fejhallgató csatlakozó, bár erre nem volt szokás sima tuchelt használni.

 

 

A szalagpálya majdnem jól hozzáférhető, mert a takaró búra felét le lehet emelni.
A fent maradó felső takaró darab viszont nem jön le, de ez is megoldható.
Hátul tartja egy csavar, ezt kell kis átalakítással kívülre átszerelni.
A szoci gépek alapvető hangulatához hozzátartozott,
hogy mindig volt egy továbbhaladási irány!
Bárhová is nyúlt az ember, kevéske
munkával tovább lehetett
lépni.

 

 

 

A jobb oldali orsózó nem tekeri fel a szalagot, de az igazi baj az,
hogy valamiért üt a szalagtovábbító görgő.

 

 

Láttam már pár dolgot, de ilyet még nem!
Ez a görgő valami egészen valószínűtlen módon van szétrohadva!

 

 

Leszedtem az összes gombokat, mert útban vannak a díszelőlap levételéhez.
Nem mindenki tesz így! Van ki inkább addig feszeget míg hajlik törik.
Díszelőlapot sem kiegyenesíteni, se megragasztani nem lehet!
Persze lehet, csak ugye szép már soha sem lesz...

 

 

Szerintem szép szerkezet! Én magnómániás vagyok, nekem mind szép!
Persze látom a hibáit is. A B5 nem egy olyan mechanika, amire sztereó gépet kéne építeni!
Nem pörög csak 9,5-el, a gyorspörgetése lassú, a szalagvezetése enyhén problémás,
csak fekvő helyzetben üzemel a mechanika, nincs rendes szalagfeszítés szabályozás.
Pont mielőtt beszereztem az AKAI orsóst éppen átalakítás alatt volt egy ilyen magnó.
Az egész fejpályát átszerkesztettem, az elektronika jött volna, mikor közbejött az AKAI.
Ez a félkész magnó meg is van a pincében, majd egyszer talán hozzáférek...

 

 

Ezt nem értettem tisztán, nincs itt semmi ami pont ide koszolna!
Persze ott van a végtranzisztorok felett a bal oldali tüske, de miért pont ide koszolna?
Ha szórná le magáról a gumiperemet, akkor azt mindenfelé körbe szórná, nem csak egy helyre!

 

 

A tolópotméterek árnyékoló lemez alatt vannak.
Emlékeim szerint ezek nem különálló potik, hanem egyetlen darab az egész.

 

 

Ezen a panelen lehet beállítani a felvételi szinteket, és az előmágnesezést.
A középső tekercs egy szívókör a törlőfrekvenciára hangolva,
hogy ne jusson ki a törlő oszcillátor jele a végfokra.
Nem mintha nagyon erősítene 50 kHz-en...

 

 

A sávváltás a megszokott Isostat kapcsolókkal történik.
Ez nem túl bizalomgerjesztő! Ezek a kapcsolók könnyen válnak kontakthibássá.
Lejátszásnál egyből észreveszi az ember, de felvételnél már nem, csak mikor visszahallgatja.
Ezért jó ha van monitor kapcsoló, de ahhoz három fej kell, meg több elektronika.
Én annyira berágtam a fent említett hibajelenségre, hogy háromfejesítettem a B444-esem.
Ezt is meg tudnám mutatni, feltéve ha megtalálnám a pincében...

 

 

Valami szórta a gumikoszt szerteszéjjel a gépben.

 

 

Szinte mindenhová jutott belőle, de a forrást nem találtam meg.

 

 

A málló görgőre gyanakodtam, de pont a főtengely töve alig koszos.

 

 

A számláló az őt meghajtó fém szíjjal.

 

 

 

Az ember nézegeti egy darabig az orsózó tüskét, és elgondolkodik.
Hát ezt vajon mi tarja a helyén.
Semmi...

 

 

Balra a törlő, jobbra a kombinált vagyis felvevő / lejátszó fej látható.
A középső két vastag tengely szalagvezető, ők húzzák ki illetve tolják be a szalagot.
Ez a rész szerintem nem jól van megoldva, a szalag nem feszül rá a fejekre.
Hogy mégis nekimenjen a szalag a fejeknek, a vaslemezkék mögött nyomófilc van.
Én úgy alakítottam át ahogy az AKAI-nál láttam, vagyis a szalag magától feszült rá a fejre.
Emlékeim szerint bevált, megszűnt a magas hangok ingadozása.

 

 

 

Annyit tudok még elmondani, hogy az én megoldásom nagyon nem így nézett ki.

 

 

A hangszóró a doboz elejébe van szerelve, előre sugározza a hangot. Így is kell lennie!
Ez nem mindenkinek olyan egyértelmű ám. Például az UWERTURA oldalra sugároz.
Az ember szépen besuvasztja a magnót a polcba, aztán csodálkozik, hogy nem szól.

 

 

De túrjunk csak bele az gumibigyós dobozomba egy új ékszíjért.
Remélem van itthon hozzávaló, általában szokott lenni.
Most is elsőre találtam egyet, ami éppen méretes.

 

 

A csúszó kuplung filcbetétje érdekes állapotban van, de nem bántom mert működik.
Mint látható a középső laprugót körben egy lépcsőn lehet felléptetni.
Minél fentebb van a rugó, annál erősebben pörget a magnó.
Persze mindezt csak a motor erejéig teszi...

 

 

Ez a kapcsoló a Tesla lemezjátszók szokásos kapcsolója.

 

 

 

Így működik. Mivel a bekapcsoló gomb a bal oldalon van,
a kapcsoló meg a jobb oldalon, ezért egy vasrúd köti őket össze.

 

 

Itt is minden tiszta kosz.
A belülről tiszta magnó olyan mint a becsületes politikus, szóval talán csak újkorában...

 

 

 

Tulajdonképpen ötletes megoldás a motor himbálásával megoldani a gyorspörgetést.
Mindenesetre anyagtakarékosnak anyagtakarékos.
A B5-ben nem pont ez a megoldás volt, ott nem egy pont körül forgott el a motor.
Kétoldalt fel volt szerelve valami himbára, és azon billegett.

 

 

 

Annyira jópofa ez a billegő motor, csak nem működik. Még jó, hogy egyszerűen javítható.
Görbítek kicsit a lemezen, hogy ne akadjon fel a magnó alumínium öntvény vázába.

 

 

 

Most már mindkét irányba pörget a magnó, csak a szalag leesik az orsóról.
Majd meg kell néznem a fékeket is...

 

 

De nézzünk bele a magnóba alulról, a szíjcseréhez úgy is ki kell szedni a lendkereket.
Persze ha nem kéne kiszedni, akkor is belenéznénk!

 

 

A gumiláb gumiból van.

 

 

Már meg sincs ez az ország...

 

 

Kell a szart kell!
Hol marad akkor az adrenalin szintemelkedés?

 

 

Rendes népek voltak ezek a csehszlovákok, minden szépen rá van írva a trafóra.

 

 

Ezen a panelen vannak a kisjelű áramkörök.

 

 

Ezen a másikon pedig a nagyjelűek, vagyis a két végfok.

 

 

Valamint ez a második túlméretes pormacska is itt kapott helyet.

 

 

A kapcsolási rajz világos, jól áttekinthető az elektromos működés.

 

 

A hangszórót már mutattam az előbb, valamiért csak egy darab van belőle.
Szerintem simán elfért volna két kisebb is az előlap mögött.

 

 

A sávváltó kapcsoló nincs túlbonyolítva. Ezt onnan tudom, hogy láttam túlbonyolítottat is.
Tesláék legnagyobb alkotása a B43-as magnó, amiben a sávváltót 10 (tíz) gombbal oldották meg.
Aki azon a kapcsolási rajzon elmegy...

 

 

A villanymotor árnyékoló fémkeretbe van szerelve.

 

 

Itt van a lendkerék, innen (már mint alulról) lehet kiszedni.
Látszik még a képen, hogy tényleg befért volna két kisebb hangszóró a dobozba.

 

 

Megpucoltam a főtengelyt, ha már úgyis ki van szedve.

 

 

A magnó váza részben alumínium öntvény, másrészt alu lemez, harmadrész vaslemez.
Jól átlátható egyszerű konstrukció.

 

 

Például a lendkereket ez a vaslemez tartja, ezt a vaslemezt meg két csavar.

 

 

Elsőre nem találtam el a szíj méretét.
Ez azért furcsa, mert a kivett szakadt szíjat használtam mintának.

 

 

Másodikra sem találtam el a méretet, a képen a harmadik próbálkozás sikere látható.
Ez a szíj már gyanúsan kisebb mint amit kiszedtem a gépből, viszont pont jó.
Akkor ennyit mára a minta alapján történő alkatrész keresgélésről...

 

 

Alul már forog, de felül még nem.
Vagyis a racsni egyáltalán nem viszi át a forgási energiát.

 

 

A racsnit a képen látható acélrugó tartja össze.

 

 

Persze nem olyan racsni mint mondjuk a bicikliben, de a végeredmény ugyanaz.
Az egyik irányban átviszi a forgási energiát, a másik irányban meg nem.
Ez jelen esetben sajnos semelyik irányban sem...

 

 

Ezek a gumilapocskák a ludasak!
Meg vannak keményedve, kikell őket cserélni.

 

 

Természetesen van itthon dobozom "gumi" felirattal.
Nemrég cseréltem belsőt a bicajban, most legalább tudom miért tettem el a régit.

 

 

A megkeményedett gumilapocskát újjal pótoltam.

 

 

Persze mind a hármat.

 

 

 

Jó lett, vagyis most már csak az egyik irányba lehet szabadon eltekerni.

 

 

Lementem a pincébe. Sok sok évvel ezelőtt, mikor a barkácsolással felhagytam,
lehordtam a ritkábban használatos vackokat a pincébe.
Most a magnós doboz kell.

 

 

Ide szórtam a magnókból kibontott "jó lesz ez még" státuszú alkatrészeket.
Már többször kihúzott a bajból ez a doboz, hiszen magnóhoz
manapság alkatrészt boltban már nem lehet kapni!

 

 

Ez például egy BRG M sorozatú magnóba való motorvégi szíjtárcsa.

 

 

Ez meg egy B5 szériába való kuplung, amit éppen az előbb javítottam meg.

 

 

Jelen esetben ezt kerestem, hiszen valamivel pótolnom kell a nyomógörgőt.
Most jut eszembe, hogy valahol meg kell lennie a B5-ös magnómnak is.
Átdobozoltam, új elektronikát kapott, lejátszó magnónak használtam.
Mik be nem ugranak az embernek pár ócska alkatrész láttán...

 

 

A két görgő egymás mellett.

 

 

Egyszerűen nem tudok betelni a látvánnyal!
Vajon mi a fenével pucolta a gazdája ezt a görgőt, hogy ilyen lett?

 

 

A pincéből hozottról hiányzott a tengelyt tartó zéger gyűrű.

 

 

Átraktam mielőtt kieseik a tengely.

 

 

A hídfeszítő rugót azonnal megtaláltam, ide volt beesve a lendkerékbe.

 

 

A magnójavítás tisztakezű műszerészmunka...

 

 

 

A bal oldali racsni is szar. Az előbb volt a kezemben egy másik a pincében.
Még jó hogy az sem volt jó, így nem bosszant annyira a dolog.

 

 

A levett rugó azonnal elrepült, itt hallgattuk a gyerekkel merre pattog a szobában.
Szerencsére szépen megült egy jól látható helyen.

 

 

Vágtam három újabb gumilapocskát a régi megmerevedettek helyére.
Ez a magnó kezd engem emlékeztetni egy régi esetemre!

 

 

A csavarnak a lyukba kell bemennie.
Ha nem így van, akkor időnként fura kattanás fog hallatszani a magnóból.

 

 

 

Sikerült egy olyan felvételt összehoznom, amin látszik miről beszéltem eddig.

 

 

Betekertem a doboz aljába az alsó fedelet tartó csavarokat.
Távtartónak kellenek, hogy ne a magnó belseje feküdjön fel az asztalra.
Ha felfekszik a mechanika, akkor ugyanis tipikusan nincs balra gyorspörgetés...

 

 

 

No nem mintha amúgy működne a gyorspörgetés...
Persze mutat életjelenségeket, de semmi nem úgy van mint lennie kéne!
Ha gyorspörgetés állásban megfogom valamelyik tüskét, akkor nem a dörzsáttételnek
kell megcsúsznia, hanem az egyik vagy a másik kuplungnak!
Ha nem így van, elkopnak a gumiperemek!

 

 

Alkoholos ronggyal lejött a gumiperemről a kosz, de ettől még nem lett jó a gyorspörgetés.
Nyomnom kellett neki egy kis csiszolóvásznat is, mindjárt jó lett!

 

 

 

Mindkét irányba jól pörget, a fékek is jók lettek, nem fut le a szalag az orsókról.
Viszont most meg nincs lejátszás, csak nyávogás van helyette.

 

 

 

Ide van beülve a macska.
Szerintem ez a tengely az előbb még könnyedén forgott.
Gondolom nem a túlzott használattól rágódott be az elmúlt tizenkét percben...

 

 

Az alkoholos fültisztító pálcika alig hozott ki valamicske koszt a görgőből,
de úgy látszik ennyi éppen elég volt neki a szoruláshoz.

 

 

 

Na végre!
Most már csak az a baj, hogy torzít a hang.
De a magnózás egy ilyen hobby, olyan mint egy kert, mindig van mit csinálni!

 

 

A fejen meglátszik a szalag nyoma.
A magnózáshoz hozzátartozik, hogy sohasem lehetünk biztosak készülékünk állapotában!
Ha éppen nem kopott a fej, akkor biztosan ferdén áll, de ha ezt sem akkor húzza a szalagot,
mert éppen most adta fel az egyik ékszíj, vagy ha ez se akkor kontaktos lesz az előmágnesezés.

 

 

Ez nem egy olyan berágódás, hogy fejet kellene cserélni miatta.
Meg egyébként is, hol a csudába lehet manapság orsós magnóhoz fejet kapni?
Sóvárogva néztem a magnós időkben a Ramovillban az AKAI GX üvegfejet.
Sej ha nekem egyszer olyanom lenne? Sosem lenne többet gondom!
Aztán az ember szerez egy AKAI magnót, kicseréli benne a fejeket GX-re,
és akkor rájön, hogy a magnózás így sem fenékig tejfel...
Persze egy AKAI magnó sokkal magnóbb mint egy Tesla!
Volt, hogy az AKAI-hoz évekig nem kellett hozzányúlni!

 

 

 

Pillanatfelvétel a mechanikus pillanat állj működéséről.

 

 

Kipróbálva a magnót az összes mechanikus funkció működik.
Jöhetnek az elektromos hibák...

 

 

 

A gyorspörgetés indulásakor a megcsúszó szalagnak van egy jellegzetes hangja.

 

 

A magnó feszültségkimenetét rákötöttem a hifitoronyra.

 

 

 

Vonalkimenetről jó a magnó, vagyis valószínűleg a végfokozat a hibás.

 

 

Közben találtam egy szép részletet a doboz oldalában.
Oda van szögelve egy kis lécdarab, hogy erre feküdjön fel a díszelőlap.

 

 

Minden le van festve, vagy zéger gyűrűvel van rögzítve.
Kell is ez, mert különben szétrázódik az egész!

 

 

Részemről az egész dobozban ez a két potméter képvisel valamicske értéket.
Tesláék meglepően jó minőségű potmétereket készítettek.
Nem lopom ki őket, van itthon egy dobozzal...

 

 

A DIN átok az ellenállásos jelszintleosztás!
Érzékeny bemenete van az elektronikának, majd azt a szükséges mértékben lerontjuk.
A világ szebbik felén bevezették a vonalszintet, és bármit bármivel összedugtak.
DIN szerint viszont semmi sem kompatibilis semmivel!
Jelszintek? Impedanciák? Ugyan kérem...
 

 

Az alul és felül látható drótokkal nem az odavaló ellenállás helye van átkötve,
hanem az a drót ellenálláshuzal, vagyis ő maga az odavaló ellenállás!
A végtranzisztorokon egyáltalán nem áll be a féltápfesz!
Mivel a hiba szimmetrikusan jelentkezik
valószínűleg nem alkatrész hiba.

 

 

 

Külső jelről táplálva a végfokot, az pont ugyanúgy torzít mint szalagról!

 

 

Ezt a potmétert (és a párját is) eltekerve a hiba megszűnt.
Akkora volt a keresztezési torzítás, mintha nulla lett volna a végtanyók nyugalmi árama.

 

 

 

Most már szalagról is normálisan szól.

 

 

Nézzünk még valamit a dobozban, például van itt egy kevés gyári piros gépzsír.

 

 

A lendkerék kereszttartó vaslemeze össze van kötve a fémvázzal.
Persze a csavar úgy is összeköti, de ha mégse, akkor se töltődjön fel!

 

 

Eredetileg a B5-ösben ez volt a hálózati trafó.
Vagyis nem volt külön trafó, hanem a motor tekercsére tekertek még pár menetet.
Ügyes megoldás, ilyen volt a lengyelek Grundig liszensz ZK100-as sorozata is.
A magnó elektronikája mindössze pár wattot fogyaszt, bőven jó trafónak a motor.

 

 

A szűrő elkók összkapacitása kevésnek tűnhet, de nem búg miatta a magnó.

 

 

Ez a közlőgörgő viszi át a forgatónyomatékot a főtengelyre.
A B5-ben ez egy lépcsős tárcsával volt kombinálva a két sebességnek megfelelően.

 

 

Balra biztosítékokat látunk, jobbra a hiányzó hálózati feszültségválasztó kapcsolót.

 

 

 

Gondoltam nullázom a számlálót, erre apró darabok repültek ki belőle.
Kicserélném, de ami a pincében van az is rossz...

 

 

Az alsó műanyag burkolatba alufólia van ragasztva árnyékolásnak.
Ide lenne beforrasztva egy szál vezeték, ami testpontra köti az árnyékolást.
Hosszas vívódás után úgy döntöttem, hogy azért sem fogom bekapcsolni a pákámat!

 

 

 

Erről beszéltem az előbb!
Persze nem olyan nagy a gond, cserélni kellene a filcpapucsokat.
Majd a magnó új gazdája kicseréli őket, miközben beforrasztja az árnyékoló vezetéket.

 

 

 

Ezt a szíjat is cserélni kéne, de nem láttam hasonlót a dobozomban.
Persze ha viszi a lendkereket, akkor...

 

 

 

A pillanat állj gomb működése alulnézetből.

 

 

Összeraktam, jó játék volt, elment vele a nap...

 

 

 

Minden funkció működik, persze a felvételt azt nem próbáltam. De nem is fogom!
Még kiderül hogy hibás, és akkor szedném szét megint...

 

 

 

Egy közelebbi videó a vezérlő kapcsoló működéséről.
Pont fordítva kapcsol mint az AKAI-in, ezért az első 10 percben folyton mellényomtam.

 

 

 

A számláló a kiesett alkatrészek, és a beesett nullázó gomb ellenére elindult.

 

 

Gondoltam teszek rá egy rendes szalagot próbának.
Honnan máshonnan szednék ilyet, mint az AKAI magnómról, ami amúgy dísznek van.
Volt nekem ilyen csak eladtam mert útban volt, aztán meg hiányzott a látványa...

 

 

A két fém orsó a minőségi szalaggal és
az Italodisco zenével nagyobb értéket képvisel mint maga a magnó!

 

 

 

Semmi baja a magnónak, ez egy ilyen zene!

 

 

Az AKAI éppen GX fejesítésre vár, itt van a hozzá való anyag.
De most nem ő kell, hanem a papírdoboz. Sajnos láthatóan nem fér bele a B100-as.

 

 

Ezek voltak a leeső darabok, miközben addig faragtam a dobozt,
hogy mégiscsak belefért a magnó, némi szivaccsal körbevéve.
Vagy túléli a plexitető a szállítást, vagy nem...

 

 

A lényeg, hogy nem itt foglalja a helyet, meg hogy visszajött az ára.
Vehetek egy következő lomot, amibe belenézhetünk.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.