Ross kézi CB rádió
(tényleg nem valami jó)

Hiába is túrok bele a szekrénybe, se gyémánt, se telitalálatos lottószelvény.
Mindig csak ezek a hülye CB rádiók kerülnek elő!
Hülye egyoldalú szekrény...

 

 

Furcsa ez a tölcsér kiképzés a hangszóró előtt, de legalább nem csúnya.

 

 

Szerintem a "ROSS" márkanév itt nálunk nem cseng valami jól...

 

 

Hat tranzisztoros, ez régen egy mérőszám volt.
A régi (értsd 60-as évekbeli) kisrádiókra szokás volt ráírni a tranzisztorok számát.
Minél több a tranzisztor, annál jobb a rádió. Persze már akkor is csaltak a számokkal...

 

 

Nem fordítom le, mert nem tudok angolul...

 

 

Nem egy büszke felirat, alig lehet látni.
Jobban megnézve az "A" betűket, az egyiknek erre, a másiknak meg arra dől az átkötése.
Az "I" betű meg láthatóan alacsonyabb a többinél.
No nem mintha ez lett volna a tajvani holmikkal a legnagyobb probléma...

 

 

Szokásos gombok.

 

 

Szerintem én már nagyon régóta nem láttam ilyen elemet.
Hiába nézegettem, nem találtam rajta dátumot sehol.
Ez a rádió csak nálam évek óta hever a polcon!
Oda akarok kilyukadni, még jó ez az elem.
Simán működik róla a kis CB rádió!

 

 

Ismét megpróbáltam lefotózni az antennát, és újfent nem sikerült!
Már a plüsscsirke sem ijedezik a fényes bigyótól...

 

 

Na végre! Ez az a fajta rádió, amit kerestem. Ez egy un. szupreg vevő.
Tulajdonképpen egy oszcillátor ami a vételi frekvencián rezeg,
de közben egy a vételi frekvenciánál alacsonyabbon is.
A rádió rész mindösszesen egyetlen tranzisztor.
Jól láthatóan alig van a rádióban tekercs.
A KF-ek hiányoznak, hiszen ennél
a rádiónál teljesen más a működési elv.
Egyetlen kvarc van a rádióban, hiszen mind vételkor,
mind pedig adáskor azonos frekvencián rezeg a helyi oszcillátor.
Ez a rádió még valóságos alkatrésztemető ahhoz a darabhoz képest amit egy
barátom hozott át, hogy lőjem neki össze az autóban található "nagy" CB rádiójával.
Először nem is akartam elhinni, hogy az a kis vacak egyáltalán működik.
Négy tranzisztor volt benne, és ennél is kevesebb tekercs...

 

 

 

Nem magától recseg ropog, hanem nyomkodom mellette egy másik rádió
adásgombját. Szóval van benne élet, ezt sem fogom szétszedni.

 

 

A kvarc, de ilyet már láttunk.
Sokkal érdekesebb az előtte álló -kézzel festett- ellenállás.
Lehet géppel rakták rájuk a színkódot, de akkor abban a gépben egy művész veszett el!

 

 

Az alkatrészek igencsak dülöngélnek, ezt hívták tajvani dzsunka bóvlinak.
(amerre a csónak ringott, arra dőltek az alkatrészek)

 

 

Egy mai, racionalizálással / költségcsökkentéssel foglalkozó menedzser idegösszeomlást
kapna a látványtól. Egy szem semmi kis kapcsolót négy csavar tart!

 

 

Mint a nevesincs CB esetében láthattuk, a két kis trafó kiváltható egy szem IC-vel.
A helyzet még ennél is jobb, mert a trafókörnyéki alkatrészek jó része is az IC-be került.
Kezdetben az egyik trafó nagyobb volt, mert hiszen nagyobb teljesítményt is kellett átvinnie.
Aztán jött valaki és bebizonyította, hogy a két különböző méretű trafó logisztikai
költsége magasabb, mint a két trafó feleslegesen egyforma méretű vasra
történő elkészítésének anyagszükséglete. Így halad előre a világ...

 

 

1971
Még a farostlemez alapú detektoros rádiómat tekergettem...

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.