Gelka gyártmányú autóerősítő
(már csak a neve miatt is)

Nem mondanám, hogy zsúfolt az előlapja...

 

 

Az erősítő oldala példás módon hűtőbordából van.

 

 

Kétszer 16 Wattos (vagyis sztereó)
DIN szabványú csatlakozók (autóban?)
Valamint pár szál kilógatott színes drót (khm)

 

 

Az egészben a lényeg ez a felirat, de ki is, mi is az a Gelka?
Gépipari Elektromos Karbantartó Vállalat, elődje a Ravel. (Rádió Vételtechnikai Vállalat)
Ez a cég volt a szocialista időkben "A szerviz", mindenféle gépeket javítottak.
Mondjuk arról, hogy bármit is gyártottak volna, sosem hallottam.
Most meg tessék! Itt van példának ez a gyönyörűség.
Ez egy booster, vagyis autóba való erősítő.
Ha halknak találtatott az eredeti rádió, akkor az ember
beszereltetett egy ilyen (vagy mondjuk más gyártmányú) dobozt,
menten olyat szólt a muzsika az autóban, hogy egyből új hangszórók kellettek.
 

 

Nem volt nehéz levenni a tetejét, mert nem voltak benne az összetartó csavarok.
Ez is egy olyan doboz a sok közül, amit megvettem a piacon, majd letettem a polcra.
Mondhatnám, hogy azért vettem, mert majd jó lesz az autómba, de hisz nincs is kocsim!

 

 

Annyira magyar a belseje, le se lehetne tagadni!
Viszont nincs mit bántani rajta, kifejezetten normálisan van összeszerelve.
Azért majd keresek valamit, amibe bele tudok kötni...

 

 

Végre egy értelmes gyári szám!
Teljesen hihető, hogy 512 darab készült belőle.

 

 

Hatalmas réz áthidaló viszi az áramot, a négy végfok IC-hez.
(illetve ez most éppen a test vezeték (ek), de abban is áram folyik)

 

 

Nagy áramok folynak, ne legyen földhurok, minden egy ponton van testelve.
De vajon miért van két testvezeték? (vastag fekete drótok)

 

 

Isostat kapcsoló, mely mint nemrég láthattuk még Amerikába is eljutott.
Ez nem a bekapcsoló gomb (mert az nincs is), hanem a loudness kapcsolója.
Kb. olyan hatása van ha benyomjuk, mintha egyszerre feltekertük volna mindkét
hangszínszabályozó gombot, vagyis CsimBum cirkuszos hangzása lesz tőle a zenének.

 

 

A bekapcsolt állapotot LED jelzi, melyet a saját lábából kiképzett rugó nyom az előlapba.
Ugyan az előbb azt írtam nincs bekapcsoló gomb (ami igaz is), mert automata.
Az erősítő sorba kötendő az eredeti eszköz hangszóróvezetékeivel.
Háromféle megoldás terjedt el a booster bekapcsolására.
A legegyszerűbb a szokásos power gomb használata.
Valamivel bonyolultabb, ha az eredeti rádió kapcsolójelével
indítják a boostert. Ilyen kapcsolójel indítja pl. a motoros antennát.
A harmadik mikor a hangszóróvezetéken érkező jelszinttől éled fel a booster.

 

 

Szerintem ezek a csatlakozók nem valók autóba...
Szerintem a jobb oldali hangszóró csatlakozó semmibe sem való!
Ez maga a kontakthiba személyesen! 4 Ohmra 16 Wattot nyomó erősítőbe tenni...

 

 

Ott hátul az a homályos kocka egy relé, ő kapcsolja be az erősítőt.
Amíg a relé meg nem húz, addig a doboz nem fogyaszt semmi áramot.

 

 

TDA2002-es végfokozat IC, rengeteg autórádió ezzel volt szerelve.
Én szerettem. Nagyot szól, és egyszerű cserélni. Egyszer még az is előfordult,
hogy lustaság miatt két ilyen tok volt az itthoni "nagy" erősítőmben.

 

 

A rózsaszín ellenállás, a bottal járó kék kondenzátor, és a kövér zöld elmentek kirándulni.
Addig mentek mendegéltek, míg oda nem értek...

 

 

...a Csehszlovák gyártmányú Tesla kondenzátor barátjukhoz.
Az erősítő egyik oldalában (mint korábban láthattuk) TDA2002-es IC-k vannak,
a másik csatornába pedig TDA2003-as IC-k jutottak. Mondjuk mindegy, hiszen kompatibilisek...

 

 

A loudness áramkört megvalósító kondenzátorok.

 

 

Ez a tranzisztor kapcsolja a relé feszültségét, csak persze nem kapcsolja.

 

 

A hűtés és a földelés kivitelezése példás!
Mondjuk sokkal trehányabb kivitel esetén sem szokott gond lenni...

 

 

A panel ónozott, a mintázat jól áttekinthető.

 

 

Íme az e hétre esedékes jól sikerült fotó.
Amúgy éppen azt nézem, hogy hová mennek a tranzisztor lábai...

 

 

...merthogy nem akar bekapcsolni az erősítő.
Sebaj, akkor bekapcsolom kézzel, illetve mint látható a kedvenc csipeszemmel.

 

 

Ez az oldala szól, és hiába is vettem el a csipeszt, most már el sem hallgat!

 

 

 

Videón keresztül nehéz megítélni, ezért elmondom, tényleg jó hangosan szól!

 

 

A másik csatornája is működik.

 

 

Ezt a dobozkát alteszem, mert ritka darab.
Még arra is rávitt a lélek, hogy pótoljak egyet a hiányzó négy fedéltartó csavarból.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.