Kapacitásmérő előtét digitális frekvenciamérőhöz
(saját gyártmány)

A doboz olyan amilyen, a lényeg, hogy a célnak megfelel.
Eredetileg egy telefontechnikában használatos zümmer volt benne.

 

 

A jack dugóból kapja az áramot, az RCA harang csatlakozón adja ki a jelet.

 

 

Nem volt a célnak megfelelő kábelem, hát csináltam kettőből egyet.

 

 

Semmi érdekes, ha csak nem a tartalék kimenet.
Elsőre értelmetlennek látszik, de sok doboz, sok ki-bemenet, kábel mindenfelé,
szóval ezen a módon iszonyat kombinált drótgubancokat lehet ám létrehozni!

 

 

A mérendő kondenzátor csatlakozását nem bonyolítottam túl, egyszerűen kilógattam
a dobozka elejéből a nyáklapot. Ha akarom rányomom a kondit, de oda is
forraszthatom, vagy mint a képen látszik, drótozhatom is.

 

 

Az első frekvenciamérőmön nem volt periódusidő mérés funkció,
ezért a méréshez kellettek a fenti képletek, és persze egy zsebszámológép.
A mostani frekvenciamérőm már tud periódusidőt mérni, vagyis direkt kiírja a mért
értéket, nem kell számolgatni semmit. A kapcsoló felső állásában 100 piko 100 nano között
lehet mérni, az alsó állásban pedig 100 nano 100 mikro között.

 

 

Elsőre nem sok minden látszik, mert eltakarja a belsőt a kapcsolási rajz.
Erre akkor szoktam rá, mikor egy magam építette valamit vissza kellett rajzolnom.
Azóta mindenbe beleteszem a dokumentációt!

 

 

Még akkor is beleteszem a rajzot, ha csak ennyi az egész.
A kapcsoló nincs berajzolva, csak utalás van rá a kétféle ellenállásértékkel.

 

 

A panelrajzot nem mondanám éppen bonyolultnak.

 

 

Azért ezt is dokumentáltam.
A piros vonalak a kétoldalas panel másik oldalán futó átkötéseket jelzik.

 

 

Ez az 555-ös időzítő IC a műszer lelke.

 

 

Ahova nem jutott műszer pontosságú ellenállás, oda kreáltam több darabból.

 

 

Ez annyira primitív doboz, ültő helyemben raktam össze.
A nyomok még most is látszanak a szobán, pedig dobozszámra
hordtam a pincébe a szereléshez szükséges mindenféle anyagokat!
Minek azok, mikor úgy is csak szétszedek...

 

 

A kapcsolót a lábai tartják, eddig nem volt vele gond.
Akkoriban készítettem ez a dobozkát, mikor a woblert építettem.
Rengeteg kondit meg tekercset kellett mérni, de arra másik dobozom volt.
Azért volt szükség erre a dobozra, mer nem új alkatrészeim voltak, hanem használtak.
Gyakorlatilag minden alkatrészt ellenőrizni kellett beépítés előtt!
A wobler eddig kétszer döglött be. Egyszer egy potméter lett
kontakthibás, egyszer pedig egy kondenzátor szakadt meg.

 

 

108 pikofarádot mutat, ennyi a műszer belső kapacitása, alapesetben ezt méri.

 

 

Most meg tízzel többet, vagyis 118-at mutat,
csak betegeskedik az egyik TIL306-os számkijelző IC a frekvenciamérőben.

 

 

A plusz 10 pikofarádot a zsinórok összetekerésével okoztam.
Vagyis 10 pikofarád a kapacitása az összetekert drótoknak.
A sárga drót leszakadt, de azért sem veszem elő a pákát!

 

 

Ez egy jó szétszedtem volt, szinte semmi rumlit sem csináltam,
mindössze a fotóállványnak használt dobozokat kell visszatennem a helyükre.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.