Modellmotor
(javításra került hozzám)

Az úgy volt, hogy egy kiváló kollégám vett a gyereknek egy távirányítós Ferrarit a Vaterán.
Az eladó magyarázata szerint ez nem olyan autó, ez csak előre meg hátra tud menni.
Ezt a dumát nehéz benyelni, ha egyszer ott a távirányítón a kormány, meg bent
az autóban a kanyarintó motor, meg úgy egyáltalán elfordul oldalra az autó
első kereke. Magát az egész autót nem vállaltam el, mondjuk a motort se.
Mindössze annyiban egyeztünk meg, hogy megnézem, akad-e másik ilyen
motor a dobozomban. Lehet, hogy van, csak lusta vagyok lemenni a pincébe.

 

 

Szemből nézve bronzperselyes csapágyazású a motortengely.

 

 

Hátulról nézve viszont igénytelen, hiszen a csapágy csak egy lyuk a műanyagban.
Persze ez a motor egy játékból van, attól meg nem elvárható, hogy örökéletű legyen.
Ha már az örökéletnél tartunk, természetesen nem forog a motor. De nem ám csak úgy
egyszerűen elemről nem forog, hanem a tengelyt kézzel sem lehet megtekerni.
Mondhatnám, hogy ez nem jó jel, de nem így van. Egyszerű szorulás
lesz ez, amit tisztítással, illetve újrakenéssel könnyedén orvosolni lehet.
Mikor ilyen triviális okra asszociálok, biztosan valami cifraság fog kiderülni.

 

 

A motor lábai nem úgy néznek ki, mint amiről le lettek forrasztva a drótok,
hanem inkább úgy, mint amiről le lettek tépve.

 

 

Ott a kép közepén az a kis fül, azt kellett ilyenformán kihajtani, meg a párját.

 

 

A fülecskék kihajtása után a motor könnyedén széthúzható.

 

 

A fém burkolatban van a két mágnes.

 

 

A műanyag részben pedig a két kefe. Mivel ez egy egyszerű, nem túl tartós
(most is épp be van dögölve) motor, ezért nem szénkefe van benne, hanem csak réz.

 

 

Eddig jó.
Legalábbis ránézésre nincs leégve a forgórész.

 

 

A kommutátoron forgásból eredő kopásnyomok vannak, vagyis valamikor forgott a motor.
Hogy gyárilag ilyen (kommutátort nem szokás vastagon bezsírozni), vagy már valaki
piszkálta, ez nem derül ki. Nem találhatók piszkálásra utaló külsérelmi nyomok.

 

 

Tudom ám, hogy nem így kell!
Ez az összeállítás csak a próba, illetve a hiba demonstrálására szolgál.

 

 

 

A motor tengelye egyszerűen beszorult. Itt hátul ugye nincs neki persely, csak egy lyuk a műanyagban.
Nem lehetett gyárilag ilyen szoros, hiszen a kommutátoron, ha nem is különösebb
kopásnyomok, de valamikori működésre utaló jelek azért vannak.

 

 

A keféket speciel semmi okom sem volt kiszedni, ha csak az nem,
hogy megmutassam, hogy egy darabból vannak.

 

 

Már úgy értem, hogy elindul a rézlemez, mint a motor egyik (elektromos) lába,
majd belül némi bevágás és hajtogatás után, egyszer csak érintkező lesz belőle.

 

 

Kimostam a motort alkoholban. A lyukakat is. Zsírt is kapott. De sajnos az van, hogy
miután összeraktam, hogy finoman fejezzem ki magam, nem lett tökéletes.
(magyarán szólva olyan szar mint volt, csak így jobban hangzik)

 

 

Nem azért van digitális tolómérőm, mintha érdekelnének a századmilliméterek,
hanem csak azért, mert az LCD kijelzőről még le tudom olvasni a számokat.
Mint az látható, a motor tengelye 1,95 milliméter vastag. Ellenben a lyuk
az ennél kisebb. Nem csoda, hogy beleszorul a tengely! Most, hogy jól
bezsíroztam, kézzel megtekerve már forog, de tápegységről járatva
sajnos azt játssza, hogy nem tud elindulni. Egyszerűen nem elég
 az indítónyomatéka ahhoz, hogy legyőzze a szorulást.

 

 

Hogy gyárilag hibásan illesztett, vagy mindössze annyi történt, hogy a helytelen
kenőanyagtól bedagadt a műanyag, az nekem mindegy. Elővettem a fúrósdobozt,
kerestem egy kettes fúrót, és csak úgy parasztosan szabadkézből felfúrtam a lyukat.

 

 

Nagyban dolgozom.
Andi a hátam mögé somfordál.
Majd álnokul lerókázza a billentyűzetem.
Mi már csak egy ilyen komolytalan család vagyunk.

 

 

Már csak az utolsó próba van hátra. Ilyenkor szokott kiderülni, hogy összekuszáltam
a keféket a kommutátorral. Vagy az érintkezők mondjuk azzal vannak elfoglalva,
hogy tulajdonképpen mindegy mivel, csak épp eszük ágában sincs érintkezni.

 

 

 

Részemről kész. Ha a játékautó többi része (vezérlés + távirányító) is működőképes,
akkor lesz nagy öröm karácsonykor. Ha meg nem, akkor marad a Vaterás eladó
magyarázata, miszerint ez nem olyan autó, ez csak előre meg hátra tud menni.

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.