Lefűzőgép
(vagy valami olyasmi)

Éjszaka van. Korom sötét az udvar. Azért én látom, hogy itt ez a sittes konténer.
Márpedig ha kiszúrtam magamnak, akkor csak kell legyen benne számomra valami!

 

 

S lőn világosság!
Mondjuk a fejemben talán annyira nem. Mert mégis minek szedek össze mindent?
Mikor amúgy azon fáradozom, hogy valami módon (szétszedtem project) kilábaljak
az összegyűjtött tárgytengeremből. Még hogy lábalás? Mikor már el vagyok merülve!

 

 

Ez az izé olyan nagy, és olyan nehéz, hogy nem tudom hazahozni. Ha nem hát nem.
Nem akkora gond ez. Melóhelyen is van szerszám, fotómasina, asztal.
(még ha az asztal jelen pillanatban két öreg ládából van is)

 

 

 

No de nézzük meg közelebbről, mi is ez a szerkezet.
Van olyan része, amit ki lehet nyitni, de az ajtó mögött nincs semmi. Még bejárat se!

 

 

 

Aztán van benne egy fiók, melyet mint az már
a fiókok esetében megszokott, ki lehet húzni.

 

 

A fiókban piros és fekete hegyes izék vannak, mint mondjuk grafitbél a töltőceruzához.
Már épp kezdtem örülni, hogy ez mégis csak valami rajzoló gép,
de aztán megpróbáltam firkálni a pálcikákkal.

 

 

 

Korai volt az öröm. Nem fognak a pálcikák. Nem grafit ez, csak műanyag.

 

 

A műszerfal nem túl bonyolult. A "tray full" azt mondja, bent a tálca.
A "bind" kötést jelent. A "ready" annyit tesz, mint kész.
A "punch" az meg puncs, csak nem ad.

 

 

 

Már többször észrevettem, hogy mikor a kamerán keresztül nézem amit csinálok,
teljesen megszűnik az amúgy összeszedett mozgáskoordinációm.
Még ezeknek a hatalmas gomboknak is mellébökök.

 

 

Monstrum. Nem csak nagy, hanem mint azt már említettem volt, nehéz is.
Van az oldalán egy matrica, ami biztosan nem egy mai darab, mint ahogy maga
a gép sem az. Ugyan a számok már 7 jegyűek, de még van köztük egyessel kezdődő.
(egyes számmal manapság már csak a rövidített hívószámok kezdődnek)

 

 

Gondoltam hátha van a hátán valami csatlakozó, de csak a power...

 

 

Lám lám, ez a gép Amerikai. 1 fázisú hálózatból 300 Wattot eszik. Van még itt egy
matrica rengeteg számmal, ami a felhasznált szabadalmakat sorolja fel. Van egy
másik, ami szerint megfelel a TÜV-nek, meg 4 Amperes bizti kell bele. Egy
újabb matrica azt mondja, ha bedöglik, vigyük szakszervizbe. Túl nehéz
ez a gép ahhoz, hogy bárhová is elvigyem innen. Fel a lépcsőn
(már úgy értem, a kukához) is csak darabokban fogom.

 

 

Ez a részlet, ez nekem tetszik! Csak vágok neki egy szegletes lyukat, beledugom,
és máris van power gombom, meg hálózati csatlakozóm. Mondjuk az,
hogy mire is vágom azt a szegletes lyukat, szóval hagyjuk...

 

 

Végre valami beállító szerv!

 

 

Ha tekerem a gombot, mozog ez az izé.

 

 

 

Az ember azt gondolná, hogy ez a részlet belül csatlakozik valamihez.
De nem... Semmihez! Illetve csak egymáshoz.

 

 

Mint a képen látszik, van egy karocska felül is.

 

 

Ehhez a karhoz nem tartozik tekerő gomb. Persze nem is kell, mert odébb tudom tolni.

 

 

 

Kívülről nézve ez az egyetlen valamire való
(már úgy értem, való valamire) részlet a gépen.

 

 

Kerítettem egy hozzávaló kábelt, egyik vége a gépbe, a másik a konnektorba. Bekapcsoltam.
Világít. Ha utólag is, de eszembe jutott. Mi van, ha tegyük fel zárlatos? Leveri az automatát
(kismegszakító), én meg ott állok a mínusz másodikon (légópince) a korom sötétségben.
Persze van nálam mobil, meg elemlámpa, s mintha még vészvilágítást is láttam volna.
Tényleg! Olyan vészvilágítós LED-es + fénycsöves izét még nem is szedtem szét.
De koncentráljak most csak inkább erre a gépre.

 

 

 

Mit mondjak? Unalmas egy masina. Megnyomom a gombot, kicsit zizeg.
Persze sejtettem, hogy nem áll neki krumplit hámozni. De hogy csak annyit csinál,
hogy a lyukakban megjelenik valami izé, majd eltűnik... Erről az a történet jutott eszembe...
Hát ezt elfelejtettem...

 

 

Elkezdem szétszedni. Mivel nem tudom mi ez, s ha tudnám, akkor sem kéne, ezért nyugodt
szívvel mehetek befelé akár még roncsolással is. Persze először a csavarok jönnek.
Már oda is készítettem nekik egy dobozfedőt.

 

 

 

Gondoltam hátha van valami érdekes a hátsó lemez alatt.
Nem hogy valami érdekes részlet, de még érdektelen, sőt egyáltalán semmi sincs!

 

 

Ej!
30 évvel ezelőtt, kanyarítottam volna ezen szép gomb köré egy erősítőt.
Még akkor is, ha hatszögletű benne a lyuk!

 

 

Használati utasítás.
Jó magyar szokás szerint el nem olvasom!

 

 

Az angol szövegnél, már csak az értelmetlen ábrákat utálom jobban.
Persze van még egy lépcső, a piktogramok. Azokból sem értek semmit...

 

 

Alulról nézve látszik egy csomó csavar, melyeket most mind kitekerek.
A jobb oldali gumiláb alatti lemez egy kis fedő, amit külön le lehet venni.

 

 

Véletlenül automatára hagytam a gépet. Egyből észrevette, hogy az itthoni
hagyományos izzó helyett most fénycső világításos környezet van, s ettől azonnal
helyreállt a fehéregyensúly. Most hogy néz ki, a sok sárga tónusú kép közt ez a normális?

 

 

Menjünk csak szépen vissza sárgásba. Míg én átszellemült (bután néz maga elé) arccal
a gombot tekergettem, mindeközben álnokul megszerződött ez a mikrokapcsoló.

 

 

Kitekertem az összes hozzáférhető csavart, ettől a gép alja elválaszthatóvá vált a tetejétől.
Szét nem akar jönni, és ha én akarom, akkor sem jön szét.

 

 

De legalább már bele lehet látni a keletkezett résen.
Van benne például ez a villanymotor, meg egy csomó drót a teteje és az alja között.

 

 

Mivel szó sem volt róla, hogy a gép túlélné a mai napot, egyszerűen elvágtam a kábeleket.
Utólag persze látom, hogy csatlakozók vannak benne. Pár kábelkötegelő
célzott elvágásával, de most már úgy is teljesen mindegy...

 

 

3 mikrós segédfázis kondenzátor a motornak.

 

 

Kövér hálózati trafó az elektronikának.

 

 

És ez a kis aranyos fekete dobozka nekem.

 

 

Ahhoz képest, hogy némi zümmögésen kívül nem csinált semmit, szép nagy agya van.
Van itt kérem például kapcsolósor, meg egy újabb hálózati trafó.
A panelen látható számokból arra következtetek,
hogy ez a masina 1997-es évjáratú.

 

 

Maga a mechanika a készülék aljában található. Egyszer valahol azt olvastam, hogy úgy
általában az amerikai gépekbe (autó, mosógép, etc.) minimum kétszer annyi anyag
volt beépítve, mint ami szükséges. Attól eltekintve, hogy ezt a gépet nehéz volt
lecipelni a pincébe, én ezt a világot szerettem jobban. Manapság már egy
tankban sem lehet 3 (három) milliméter vastag anyagot találni (nem
műanyagot, hanem vasat), nem hogy egy irodagépben! Ugyan
fogalmam sincs róla, hogy mit csinál ez a gép eredetileg,
de azt harminc év távlatából is ugyanúgy tudja!

 

 

Enyém a gépek gépe!
Cifra pitykés átviteles,
Minden módon tökéletes!
(Stanisław Lem: Kiberiáda)

 

 

A motor tengelyének áttétellel átellenes végén van egy elektromágnessel oldható tengelyzár.
Jó. Ühüm. Értem. Hanyagolni fogom az ilyen bonyolult mondatokat...

 

 

Ha érdekel, melyik alkatrész mikor merre mozdul, s pláne miért, hát fejtsd meg!

 

 

Íme a gomb által mozgatott lapocska mechanikai megoldása.
Ez kérem saját magán kívül valóban nem csatlakozik semmihez!

 

 

Ez pedig a korábban videón mozgásban látott részlet.
A motor felemeli azt a hullámos izét.

 

 

A hullámos valami fűtve van árammal. Vagy elvág valamit (alsó fiókban látott piros és
fekete rudacskák), vagy, illetve -és vagy- elolvasztja őket.
Ez valami iratfűző gép lesz.
Illetve volt.

 

 

Megszereztem a gombokat, és a mögöttük rejtőző panelt, majd elgondolkodtam.
Mire is kell ez nekem?

 

 

 

Nem kell ez semmire. Igazából nem jó vele még célba dobni se...

 

 

Gondoltam (politikamentesség ide vagy oda),
csak át kéne vennem azt a motort szocialista megőrzésre!

 

 

Telefonszerelős szerszámkészlettel (csípőfogó, csavarhúzó) itt kérem labdába sem rúgok!
Ebbe a dögbe meg hiába, mert ez nem úgy néz ki, mint ami engedne holmi rugdosásnak.

 

 

51,6 az 1-hez az áttétele. És ha egyszer pont egy ilyen motorra lesz szükségem?
Persze pontosan emlékszem, hogy villanymotort eddig még soha semmibe sem építettem be.
Ez amúgy nem igaz. Egyszer építettem egy valamit, ami egy modellrepülőt lógatott körbe
körbe. Nagyon tetszett nekem ez az ötlet, hát megvalósítottam. Jó volt nézni a műanyag
 röpcsit, amint szépen lassan kering az ágyam feletti könyvespolcból kilógó deszkára
applikálva. Olyan két percig jól elvoltam vele, aztán szétbontottam a konstrukciót.
Aztán meg volt egy olyan (magam építette) rádióm, amiben motor vitte a mutatót.
Mivel az állomáskereső gombot tekerni nem igényel különösebb izomerőt, ez sem
volt egy értelmes project. Aztán még sorolhatnám, de most nem rólam van szó...

 

 

Hogy minek nekem (telefonosnak) villáskulcs, imbuszkulcs, és kombinált fogó?
Tartok és kész! Például ugye most is milyen jól jön.

 

 

Ugyan vaksi vagyok, de gondoltam azért még csak felismerek egy 10-es anyát. Hát nem.
Jelen esetben meglepő módon (mondhatni egészen szokatlanul) nem bennem van
a hiba. Ezek a csavarok ugyanis nem európai (azaz metrikus) szabványúak.

 

 

 

Például ezen a másik, szintén 10-esnek kinéző csavaron meg lötyög a villáskulcs.

 

 

A menetemelkedés is szemmel láthatóan eltér a metrikustól.
Ráadásul az imbusz csavarok fejébe egyetlen kulcsom sem stimmel.

 

 

Ha nem hát nem.
Kiszedem amihez hozzáférek, mint például ez a két újabb mikrokapcsoló.

 

 

Addig nézegettem ezt a trafót, míg rájöttem, hogy hiába az a sok drót, az kérem csak
csalóka látszat! Ennek a trafónak csak négy lába, azaz két tekercse van. A primeren bemegy
a 230, a szekunder meg csak pár menet, de az jó vastag drótból. Lehetne belőle
csinálni mondjuk egy ilyet. No de ezt is minek, mikor már van...

 

 

Kerestem egy alkalmas papírdobozt, feltöltöttem a képen látható részletekkel, aztán zsupsz
be az egészet a kukába. Szegény gép talán reménykedett, mikor kihúztam a sittes
konténer mélyéről, hátha kap még egy esélyt. De nem. Illetve ha túl nem
is élte a mai napot, de legalább némi emléket azt állítottam neki.

 

 

A megmaradt (alkalmas szerszám híján egyszerűen nem tudtam tovább bontani)
mechanikát mint az látható, nem tettem lapátra, hanem szépen letettem mellé.
Úgy gondoltam, alkalmasint kitermelem belőle azt az óriás áttételes motorját.
Végül ez nem valósult meg. Egyrészt a melóhelyen egyszerűen nem akadt
megfelelő szerszám. Haza meg azért nem hoztam, mert olyan nehéz,
hogy elgörbült volna alatta a bicikli. Azt kell megállapítanom,
mint ahogy operatőrnek nem válok be, irodagép
(szét) szerelőnek sem!

 

 

Mennyi megszerzett kincs...

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában.