Transzverter
(12 Voltból 220-at csinál, csak persze nem)

Már alakul, de még nem az igazi! Nem is oly rég, ezt a helyet a dugasztápok uralták.
Aztán belegondoltam. Mikor vettem elő közülük akár csak egyet is? Csak nem soha?
Zsupsz! Mentek innen sebesen. De hiába minden rendrakási törekvésem, ha most
meg szétszedni való lomokat halmozok a nagy nehezen kiharcolt helyre.
Jöjjön a bal sarokból az a transzverter. Szegénykét kifejezetten
felboncolási célzattal szedtem ki a szemetesből.

 

 

Ennyit tud. Már persze ha tudja. Balra a szivargyújtó csatlakozón bemegy a 12 volt,
s a fekete doboz 220 voltot varázsol belőle a szép fehér hálózati aljzatra.
A "szép fehér" jelző nem azt jelenti, hogy megúszta a strapát,
hanem konkrétan azt, hogy olyan, mint ami
még sosem volt használatban.

 

 

Ettől - már úgy értem, hogy a szivargyújtó dugó hiányzó középső pöckétől -
eltekintve, semmiféle használati nyom sem látható a szerkezeten.

 

 

Ami karc esetleg fellelhető rajta, az már a nálam történt
hányattatásból (hevert ez már mindenhol) ered.

 

 

Sokáig volt egy - ha a valóságban nem is - de tudatilag "vegyes lom" feliratú dobozban.
Mivel ez a dobozka hosszú éveket a kocsiban hányódott, ezért nem csoda, hogy kissé
megkopott a szélén a fényezés. Vagyis mikor néhány évvel ezelőtt kihúztam egy
kupac szemétből (mit ne mondjak, hülye egy hobby ez nálam), akkor
a jelenlegi állapotánál még sokkalta jobban nézett ki.

 

 

Az "input" (bemenet), meg az "output" (kimenet) rövidítése mióta I/P, meg O/P?
(gondolom Input Power, meg Output Power) 12 volt be, 220 volt ki. 50 hertzes,
és nem ellenőrzi az akkut. Vagyis egyáltalán nem figyeli, hogy vajon kiette-e
már az akkumulátorból annyira az energiát, hogy ezt abba kéne hagynia.
Ez amúgy egy szükséges funkció! Egyrészt az akku védelmében kell
(mélykisülés), másrészt pedig üres akkuval nem indul el a kocsi.

 

 

150 wattot tud folyamatosan, és a kimeneti hullámforma módosított szinusz hullám.
Na most valami vagy szinusz, vagy nem. Ha módosították, akkor nem.
Mondjuk még mindig jobb, mint a sima négyszög.

 

 

Tudjuk honnan jöttél, és azt is, hogy hol kell bekapcsolni.
Amit nem tudunk, hogy miért voltál a szemetesben.

 

 

Mint az a címke épségéből látszik, még nem volt kinyitva,
de ezen a tarthatatlan helyzeten mindjárt változtatok.

 

 

A kábelén még rajta van a gyári összefogó drótocska.

 

 

Mint a mellétett műszerzsinórhoz képest jóval vastagabb tápkábel mutatja, nem gagyi.
Vagy legalábbis a bemenetén van annyi réz, hogy az energia bejusson a dobozba.

 

 

Mindösszesen ennyi hibádzik a működéshez.
Itt eredetileg egy pöcök volt, mögötte biztosíték, valamint egy rugó.

 

 

Gondoltam - mivel ez a csavar volt szem előtt - a konnektor felől támadok.
Mint annyi más fejemben megfordult ötlet, ez is balgaságnak bizonyult.

 

 

Ha nem megy az egyik oldaláról, akkor nekimegyek a másik végéről.
Ugyan a dobozt innen megbontva már sokkal jobban rálátunk
a szerkezet rejtett elemeire, de ez azért még édeskevés.

 

 

Gondoltam kihúzom a hűtőborda csőből a panelt. És már megint tévedtem!
Mivel néhány alkatrész hozzá van csavarozva a dobozka oldalához,
így sajnos ez is egy halvaszületett ötletemnek bizonyult.

 

 

Látszik egy kör a betűk mögött. Vagyis ha letépném a matricát, megtalálnám
alatta az előbb a másik végéről látott csavar fejét. De nem tépem le!

 

 

Már csak azért se, mert időközben rájöttem, ha mindkét záró lapot lecsavarozom,
akkor az eddig egy darabnak látszó doboz, hosszában mégiscsak ketté emelhető.

 

 

Ennyi elég is lesz. Már úgy értem, hogy nem fogom ennél jobban szétszedni.
Már persze csak akkor nem, ha működik. Mert akkor összerakom.
Ha meg nem működik? Akkor is egyben marad, mert úgy
foglal kevesebb helyet a dobozban. Vagy kidobom.
Úgy érzem, hogy határozatlan vagyok. Vagy nem?

 

 

Most mondjam el, hogy hogyan működik? Hát mikor máskor mondanám el?
Úgy kezdődik a kapcsolási rajz, hogy a bemeneti 12 voltot néhány félvezető
felváltva rákapcsolgatja a képen látható aprócska trafóra. Mégpedig igencsak
sűrű ütemben! Kilohertzek a hatásfok, illetve a ferrit trafó okán. A trafó
szekunder feszültségét először egyenirányítják (alulról belógó négy
dióda), majd alaposan szűrik. (fekete kondi a kép jobb szélén)

 

 

A nagyteljesítményű félvezetők nem csak hogy oda vannak csavarozva
a dobozhoz, de a rögzítő csavar menete még le is van ragacsozva.

 

 

Folytatva a működési elv ismertetését, jön ez a négy valami. Franc tudja mik ezek.
Valószínűleg FET-ek, mégpedig hídba kötve. Tápfeszültségük a trafó egyenirányított,
majd szűrt kimenete. A híd kimenete a fehér hálózati csatlakozó. Megfelelő vezérléssel
(valahol biztosan van benne egy mikroprocesszor) a kimeneten szinuszhoz
igen hasonló (ő maga is ezt állítja) hullámformát produkál.
Meglehet bonyolult, de ettől jó a hatásfoka.

 

 

Mindenképp ki kell bontanom a csatlakozót. Egyrészt kényszeres...
Másrészt pedig csak így férek hozzá a belső (középső) érintkezőhöz.

 

 

Hogy így kinyíljon, ki kell tekerni az előző képen látható csavart,
valamint le kell húzni a dugó elejéről a fémkarikát.

 

 

Power ON! Eddig rendben van a szerkezet.

 

 

Alapjáraton - már úgy értem, hogy terhelés nélkül - 200 milliampert eszik 12 voltról.
Eddig jónak néz ki.

 

 

Ellenben a kimeneten - az ígért 220 volt helyett - 201-et mértem.
Meglehet, valami analóg műszerrel kéne mérni, azt nem zavarja meg
a nagyfrekvenciával kapcsolgatott (kvázi szinuszosított) kimeneti jelalak.

 

 

Amit a kimenetbe bedugtam, a legkézenfekvőbb dolog, vagyis az asztali lámpám.
Ez a kép úgy készült, hogy a 100 wattos izzó a transzverter kimenetéről jár.
Mint az látható, jelen esetben mindössze 97 voltot ad le a transzverter.
De ez nem hiba, hanem csak arról van szó, hogy a tápegységemben
koránt sincs annyi erő, mint mondjuk az autó akkumulátorában.

 

 

A labortápom 4 ampert tud. Azt is csak a jobb oldala, mert a bal bedöglött.
Oly régóta tervezem megjavítani, hogy azóta már találtam is az utcán
egy panelt, melyben a szükséges 723-as stabilizátor IC-k vannak.
Ami mindig szokott, már csak az tart vissza. Átkozott lustáság!

 

 

Rájöttem, hogyha feltekerem a tápegységen a feszültséget, azzal némileg pótolni
tudom a hiányzó áramot. Mert ugye 12x4 az 48 watt, 16x4 az 64 watt.
Menten fel is kúszott a kimeneten a feszültség 136 voltra.

 

 

Ezzel a különös orosz melegítő alkalmatossággal (ami csak néhány wattot fogyaszt)
beterhelve a transzvertert, 187 voltot mutatott a műszer. Gondoltam mi lenne, ha
rámérnék, ránéznék a kimenetre oszcilloszkóppal. Egyrészt látnánk ha hiba van
a hídban, másrészt pedig megszemlélhetnék a majdnem szinuszosnak titulált
kimeneti jelalakot. Két dolog állított meg. Egyrészt a szokásos lustaságom.
Másrészt pedig az, hogy belegondoltam: Vajon van-e valamicske esélyem
arra, hogy kilövöm a szkópom bemenetét? Sajnos úgy éreztem, hogy van.
Valamint egészen biztosan tudom, hogy semmiféle ingerenciám sincs
oszcilloszkópot javítani! Így ez a mérés ezennel elmaradt...

 

 

A polc tetejére helyezett kistévé azt mutatja, hogy
bőven van boncolandó lom a szobámban.

 

 

Ez a kutya pedig azt, hogy hol kell felkapcsolni a villanyt.

 

 

A TV-re - mint próbadarabra - azért esett a választásom, mert alkalomadtán
kocsiban is akar tévézni az ember. Épp ezért a kistévék 12 voltosak.
Jól van no, akkor ez egy hülye ötlet volt...

 

 

Még emlékeztem rá, hogy a Tápi de lux rádiónak van belül trafója.
Akkor legyen ő, bár ez sem egy értelmes teszt. Már csak azért sem, mert
a tranzisztoros rádiók már eleve rendben elműködnek az autó akkumulátoráról.

 

 

 

Most direkt visszamentem megnézni a Tápi rádióról szóló cikket, hogy ez
a szerencsétlen magától sípol ennyire, vagy a transzvertertől őrült meg.

 

 

Nem tudom, hogy mire leszel jó, ha csak nem transzverternek. Beteszlek szépen egy
dobozba, s mész a pincébe a többi kincs közé. Az a hosszú fekete valami,
az meg mi ott a háttérben? (merült fel bennem a kérdés) Valamint
egyben az is, hogy miért nincs ezen az asztalon sohase rend?

 

 

Talán nem is érezném magam jól, ha épp nem heverne a háttérben
egy keresztben és hosszában is szétszabdalt biciklibelső.

 

 

Kicsit átalakítottam, így már sokkal kisebb helyen is elfér.

 

 

Újabb kipipált tétel az egyik listámon.

 

Megy a medve az erdőben, találkozik a farkassal.
Kérdi a farkas:
- Te medve! Igaz, hogy van egy halállistád?
- Igen, igaz.
- Én is rajta vagyok?
- Várjál, megnézem...
- Igen farkas, te is rajta vagy.
- Akkor most mi lesz velem? Talán csak nem fogsz megölni?
- De igen! (mondta a medve, s széttépte a farkast)
Ballag tovább a medve, egyszer csak találkozik a rókával.
Kérdi a róka:
- Medve koma! Hallottam, hogy van neked egy halállistád. Ez igaz?
- Igen róka, van nálam egy ilyen lista.
- Áruld már el, én is rajta vagyok?
- Megnézem...
- Nos róka, sajnos te is rajta vagy.
- Ez mit jelent? Most meg fogsz ölni?
- Igen! (mondta a medve, s rögvest meg is ölte a rókát)
Ballag tovább a medve az erdőben, találkozik a nyuszikával.
Kérdi a nyuszi:
- Te medve! Igaz, hogy van neked egy halállistád?
- Igen nyuszika, van.
- Megnéznéd, hogy én is rajtavagyok-e?
- Igen, rajtavagy.
- Ha szépen megkérlek, lehúznál róla?
- Le...

Utóirat:
Aki úgy érzi, hogy fel van iratkozva a hírlevélre, de nem kapja, az nézze meg
a Gmail (esetleg Freemail) fiókját webfelület alól. Ott leszek a spam mappában...